Geçtiğimiz yıl yaşamaya başladığımız pandemi süreci ile birlikte hayatımızın pek çok alanı değişime uğramak zorunda kaldı. Bu değişimin en etkili olarak görüldüğü alanlardan biri de eğitim sistemimiz oldu. Bulaş riskinin yüksek olması nedeniyle eğitime yüz yüze devam edilememesi eğitimin online olarak gerçekleşmesini beraberinde getirdi ve hayatımıza yepyeni bir durum eklenmiş oldu.Online eğitime geçiş ile birlikte çocuklar evlerindeki imkanlar dahilinde internet yolu ile, tablet, telefon veya EBA TV üzerinden televizyon ile eğitim almaya başladılar.Evlerin birer okula, derslere girerken kullanılan platformların ise sınıflara dönüşmesi ebeveynlerin sorumluluklarını ve çocukların anne babalarına olan ihtiyaçlarını arttırmıştır.
Daha Verimli Online Eğitim İçin Neler Yapılabilir?
Öncelikle online eğitim süresince anne ve babaların ev şartlarında yapmaları gereken bir takım değişiklikler veya düzenlemeler bulunmaktadır.Ders esnasında ebeveynlerin çocuklarını görebilecekleri, bu süreçte çocukların dersi takip edip etmediğini kontrol edebilecekleri bir ortam sağlamalarında fayda olacaktır.Ebeveynlerin kontrol takibi ergenlik dönemindeki çocuklar için sorun olabilir ancak küçük yaş grubundaki çocukların dikkat sürelerinin daha kısa olması göz önünde bulundurulduğunda aslında bir gerekliliktir.
İkinci dikkat edilmesi gereken nokta ders ortamında mümkün olduğu kadar az dikkat dağıtıcı nesnenin olmasına özen gösterilmesidir. Çocuklar yataklarının bulunduğu odalar yerine mümkünse çalışma ortamını andıran odalarda derslerine katılım sağlamalıdırlar. Etrafta dikkat çekici nesneler ne kadar fazla olursa çocukların derse odaklanması o ölçüde zorlaşmaktadır
Her ne kadar online eğitimdeki derslerin saatleri belli olsa da çocuklar okula gittikleri süreçteki kadar düzenli bir rutin oluşturamayabilirler.Bu nedenle sanki çocuk okula gidiyormuşçasına bir rutin oluşturmak ve bu rutinin de yine aynı şekilde takibini yapmak çocuğun verimini arttırmaktadır. Ev ortamında da çocuğun sanki okula gittiği süreçteki gibi belirli saatlerde uyanması,kahvaltı yapması, dişlerini fırçalayıp giyinip hazırlanarak derse başlaması, çocuğu psikolojik olarak ders ortamına hazırlayarak motive olmasını sağlayacaktır.
Pandemi süreciyle çocuklar sosyal etkinliklere katılma noktasında kısıtlı oldukları için bu süreçte ekran bağımlılığında artış meydana gelebilmektedir.Yapacak sosyal etkinlik bulamayan çocuklar zamanlarının çoğunu bilgisayar,tablet,telefon veya televizyon karşısında geçirmektedirler. Bu noktada ebeveynler ekran kullanımlarını özellikle küçük çocuklarda mümkün olduğu kadar kontrolde tutmalıdırlar.
Bu süreçte hiçbir şartın normal olmadığını bu nedenle verdiğimiz tepkilerin de aslında anormal bir duruma verilen normal tepkiler olduğunun farkında olmalıyız. Çocuklar için de hiç alışık olmadıkları online eğitim anormal bir süreçtir ve uyum sağlamaları zor olabilmektedir.Bu süreçte anne baba olarak ev içindeki kurallar mümkün olduğunca sabit tutulmalı ve ev rutini eski halinde devam ettirilmeye çalışılmalıdır. Ebeveynler çocuklarına olabildiğince empati ile yaklaşmaya çalışmalıdır.Anne baba olarak sizler de her zaman sakinliğinizi koruyamayabilir bir takım zorlanmalar yaşayabilirsiniz ancak çocuklarınızın da anormal değişikliklere maruz kaldığını unutmadan meydana gelebilecek çatışmaları büyütmemeye ve uzlaşma sağlamaya destek olmaya çalışmalısınız. Unutmayınız ki bir çocuğun ders çalışma verimini arttıran en önemli durum hzuurlu bir ortamda bulunuyor olmasıdır.
Bir an önce bizlerin özlediğimiz eski sosyal yaşantımıza, çocukların okullarına, öğretmenlerine ve arkadaşlarına kavuşması dileğiyle…
Seda Büyüktarakçı Onar
Klinik Psikolog & Oyun Terapisti